Smardz stożkowaty

Morchella conica czyli smardz stożkowaty występuje według atlasów grzybów od marca do maja, z naciskiem jednak na drugą połowę kwietnia i maj. Lubi zarówno lasy liściaste jak i iglaste. Można go spotkać także w lasach łęgowych oraz parkach i ogrodach gdzie wyrasta chętnie na ściółce z przywiezionej kory. 




Owocnik tego grzyba to właściwie jedna całość, taki woreczek pusty w środku, ale z dobrze i wyraźnie zaznaczonymi częściami główki (kapelusza) oraz trzonu. Osiąga wysokość od kilku do kilkunastu centymetrów.

Kapelusz ma kształt wydłużonego stożka, ale czasami jest owalny lub okrągławy. Najczęściej występuje w odcieniach brązu i szarości aż do prawie czarnego, ale młode egzemplarze zwykle są jaśniejsze, jasnobeżowe, ochrowe albo różowawe. Na powierzchni głęboko pomarszczony i jamki układają się w równoległe żeberka. W tych jamkach, nazywanych alweolami, znajduje się warstwa zarodnikonośna. Trzonek jest najczęściej krótszy i węższy od kapelusza, jasny, białawy, chropowaty na powierzchni. Cały owocnik jest jest bardzo kruchy i delikatny. Pachnie delikatnie, przyjemnie i grzybowo.

opr. na podstawie : E. Gerhardt - Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik – 2006 

Smardze to bardzo smaczne i aromatyczne grzyby. Można je gotować, dusić, smażyć, zapiekać. Większe sztuki świetnie nadają się do faszerowania. Można także je suszyć i suszone mają nawet intensywniejszy aromat.

W Polsce smardze są na liście gatunków objętych ochroną prawną ! ale np. na Słowacji można je spokojnie zbierać.

MOJE DANIA ZE SMARDZAMI wystarczy kliknąć w nazwę dania  -
- smardze faszerowane
- smardze faszerowane 2
- tarta ze smardzami i brokułem
- pierogi z mięsem i smardzami
- rolada z indyka z sosem smardzowym
- gulasz ze smardzami 
- klopsiki w sosie smardzowym 





15 komentarzy:

  1. Wstyd przyznać ale smardze jadłam pierwszy raz w zeszłym roku. Zawsze myślałam, że są to jakieś psiaki niejadalne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Orcia, jaki wstyd ? wiele osób nigdy w życiu ich nie próbowało i nie wiadomo czy będą miały okazję więc ciesz się, że mogłaś zjeść :) Mam nadzieję, że Ci smakowały :)

      Usuń
    2. Taaak! Pyszne były, bo mama mi je robiła. Usmażyła z cebulką i zalała śmietaną.... rozpływałam się nad nimi. Pachniało grzybkiem jak trzeba.

      Z grzybami teraz odczuwam taki problem, że są pozbawione smaku jaki miały niegdyś. Przy smardzach - smak i zapach idealny!

      Usuń
    3. bo smardze są wyjątkowe :)

      Usuń
    4. smardze sa pod ścisłą ochroną i ich zbieranie jest zabronione

      Usuń
    5. Anonim, masz problem z czytaniem czy co ? przecież wyżej, w poście, jak wół jest napisane, że to grzyby chronione w Polsce ! ale w innych krajach już pod ochroną nie są i można tam je zbierać i jeść

      Usuń
    6. Są pod ścisła ochroną rosnące dziko. U mnie wyrosły w ogródku w trawie. Mogę je skosić albo... zjeść. Ozdobnego płotka nie postawię

      Usuń
  2. O! ciekawe.. nie wcinalam chociaz moja rodzina z lasu pochodzi i jedli chyba wszystkie grzyby nawet obecnie uwazane za trujace;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z grzybami trzeba bardzo uważać i zbierać tylko te które dobrze się zna :)

      Usuń
  3. Też nie jadłam, pewnie są pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  4. Na mojej działce wyrosły sobie dwa smardze , u sąsiadów cała masa - jutro zbieramy.
    I dzięki za przepisy - na początek jajecznica, potem coś więcej .
    A może też ususzymy...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jajecznica ze smardzami ma niepowtarzalny smak a suszone są jeszcze bardziej aromatyczne niż świeże więc zbierajcie śmiało! Smardze są w Polsce pod ochroną, ale od 2014r. te, które wyrosną na prywatnym terenie uprawnym czyli w ogródku można sobie zebrać :) Zazdroszczę prywatnej uprawy :)

      Usuń
  5. A czy można je pomylić z jakimiś trującymi grzybami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. według mnie nie - rosnąca mniej więcej w tym czasie piestrzenica kasztanowata lub olbrzymia ma inny kształt i główkę

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger