Rogaliki drożdżowe. Rogale karlsbadzkie z marcepanem i migdałami

Dzisiaj pokazuję i polecam Wam rogaliki drożdżowe, które wczoraj mnie trochę zdenerwowały. Przepis właściwie banalny i nic nie zapowiadało problemów a jednak... Już podczas zagniatania ciasta miałam złe przeczucia. W przepisie było napisane żeby nie wsypywać od razu całej mąki więc tak też zrobiłam. Odłożyłam na bok 1/4 przewidzianej porcji a mimo to ciasto wyszło zwarte. Po wyrobieniu było gładkie, ale jakieś takie ciężkie i po godzinie wyrastania okazało się, że nie wyrosło ani trochę! 

O co tu robić? W pierwszej złości chciałam się wkurzyć, wywalić do kosza i po sprawie, ale pomyślałam sobie, że ja mam czas i nie dam sobie zepsuć dnia jakiemuś leniwemu ciastu. Wzięłam je na przetrzymanie - albo ja albo ono i zobaczymy! Zostawiłam je w spokoju na następne 2 godziny z górką więc nie miało wyjścia, musiało się ruszyć, chociażby z nudów bo przecież ile można leżeć?! Jak już się ruszyło to podrosło całkiem ładnie i wreszcie mogłam zrobić rogale. Mimo wcześniejszych trudności wyszły bardzo smaczne. Nadziane słodkim marcepanem szczególnie przypadły do gustu starszemu Żarłoczkowi, miłośnikowi migdałowych smaków. Kilka zjedliśmy jeszcze na ciepło.

Oryginalny przepis pochodzi z książki "Encyklopedia wypieków i pieczenia" opiewa na podwójną ilość składników podanych przeze mnie. Rogale upiekłam w ramach akcji "Wypiekanie na śniadanie".

rogale drożdżowe , rogaliki z nadzieniem , marcepan , migdały , amoniak , moje wypieki , ciastka , podwieczorek , najlepsze przepisy , jak z cukierni , rożki z nadzieniem migdałowym , cukierenka , do kawy , domowe jedzenie

Rogaliki drożdżowe z marcepanowym nadzieniem i migdałową posypką

czas przygotowania: 15 minut + czas wyrastania + czas pieczenia
składniki na 16 niedużych rogalików: 
  • 300 g mąki pszennej tortowej (według oryginalnego przepisu 400g)
  • 13 g świeżych drożdży
  • 65 g masła
  • 100 ml mleka
  • szczypta soli
  • 1/2 łyżeczki amoniaki - węglan amonu 
  • 50 g cukru
  • 2 żółtka ze średnich jajek
  •  
  • NADZIENIE - 200 g marcepanu 
  •  
  • do posmarowania - 1 żółtko 
  • 1 łyżeczka mleka 
  •  
  • do posypania - płatki migdałowe 


rogale drożdżowe , rogaliki z nadzieniem , marcepan , migdały , amoniak , moje wypieki , ciastka , podwieczorek , najlepsze przepisy , jak z cukierni , rożki z nadzieniem migdałowym , cukierenka , do kawy , domowe jedzenie
rogale drożdżowe , marcepan , ciastka , rożki z nadzieniem migdałowym , moje wypieki , domowe wypieki , cukierenka , słodkości , do kawy , najlepsze przepisy , domowe jedzenie
rogale drożdżowe , marcepan , ciastka , rożki z nadzieniem migdałowym , moje wypieki , domowe wypieki , cukierenka , słodkości , do kawy , najlepsze przepisy , domowe jedzenie
rogale drożdżowe , marcepan , ciastka , rożki z nadzieniem migdałowym , moje wypieki , domowe wypieki , cukierenka , słodkości , do kawy , najlepsze przepisy , domowe jedzenie
rogale drożdżowe , rogaliki z nadzieniem , marcepan , migdały , amoniak , moje wypieki , ciastka , podwieczorek , najlepsze przepisy , jak z cukierni , rożki z nadzieniem migdałowym , cukierenka , do kawy , domowe jedzenie
rogale drożdżowe , marcepan , ciastka , rożki z nadzieniem migdałowym , moje wypieki , domowe wypieki , cukierenka , słodkości , do kawy , najlepsze przepisy , domowe jedzenie

Jak zrobić rogaliki drożdżowe z marcepanem?

Mleko zagrzałam, dodałam masło i mieszałam aż się rozpuściło. Odstawiłam żeby mieszanka przestygła - musi mieć najwyżej 37 st. C żeby nie zabić drożdży. Do lekko letniego mleka z masłem dodałam cukier i drożdże, wymieszałam aż się rozpuściły.

300 g mąki przesiałam do miski razem z solą i amoniakiem (100 g miałam odważone z boku do ew. dosypania gdyby była taka potrzeba). We wgłębienie na środku wlałam mieszankę z drożdżami i żółtka. Zagniotłam ciasto, wyrabiałam kilka minut aż stało się gładkie i dobrze odchodziło od rąk a także ścian naczynia. Odłożonej mąki już nie dosypywałam bo ciasto było i tak mocno zwarte. Miskę z ciastem przykryłam i zostawiłam żeby wyrosło - powinno podwoić swoją objętość. Miała na to wystarczyć mniej więcej godzina, ale u mnie coś tego dnia ciasto nie chciało współpracować i rosło w sumie dobrze ponad 3 godziny. Ale to nic bo przecież rośnie samo i nic przy nim robić wtedy nie trzeba. Postanowiłam poczekać i wykazać się cierpliwością. W końcu ciasto ruszyło i wyrosło.

Wyrośnięte ciasto lekko zagniotłam odgazowując. Podzieliłam na 2, mniej więcej równe części. Każdą rozwałkowałam na placek średnicy 26-28 cm i pokroiłam na 8 trójkątnych części. Marcepan podzieliłam na 16 kawałków. Na każdym kawałku ciasta, od strony podstawy, położyłam podłużny kawałek marcepanu i zwinęłam rogaliki rolując ku wierzchołkowi trójkąta. Ułożyłam luźno na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryłam ściereczką i odstawiłam żeby wyrosły. Przed pieczeniem wierzch rogalików posmarowałam żółtkiem roztrzepanym z mlekiem. Posypałam płatkami migdałowymi.

Rogale piekłam 6-8 minut w piekarniku nagrzanym do 250 st. C. Radzę pilnować bo temperatura wysoka i łatwo przypalić ciastka. Po upieczeniu przełożyłam na kratkę i zostawiłam do ostudzenia przykrywając ściereczką. Kiedy ostygną można je lekko oprószyć cukrem pudrem. Można też nie posypywać płatkami migdałowymi tylko po upieczeniu polukrować.

Takie rogale zamiast marcepanem można nadziać jakimś gęstym dżemem albo marmoladą. 

rogale drożdżowe , rogaliki z nadzieniem , marcepan , migdały , amoniak , moje wypieki , ciastka , podwieczorek , najlepsze przepisy , jak z cukierni , rożki z nadzieniem migdałowym , cukierenka , do kawy , domowe jedzenie


Razem ze mną rogaliki upiekły:

Ewa - Ewa w kuchni


2 komentarze:

  1. Dzięki Izuniu za wspólne pieczenie. Szkoda, że nas tak mało w tym tygodniu :(
    Bo rogaliki super :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Iza, dodatek marcepanu genialny:-)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger