Polędwiczki w sosie grzybowym z twardzioszkami

Kilka dni temu przypadkowy spacer na łąki skończył się grzybobraniem. Natrafiłam na twardzioszki przydrożne, które przypominają mi dzieciństwo. Wtedy poznałam je jako przydróżki.

wieprzowina w sosie twardzioszkowym, twardzioszki przydrozne, przydrozki, tanculki, grzyby, sos grzybowy, mieso z sosem, co na obiad


Skąd znam twardzioszki? 

Jako maluch jeździłam pod opieką Dziadków nad morze, na całe lato. Chodziłyśmy z Babcią nie tylko na plażę, ale także na grzyby. Tam nauczyłam się rozpoznawać przynajmniej kilka kilka gatunków grzybów jadalnych. Z ośrodka wczasowego w Mikoszewie gdzie mieszkaliśmy, do wsi, trzeba było przejść spory kawałek drogą przez łąki. I na tych łąkach rosły często całe łany twardzioszków przydrożnych. Babcia nie miała cierpliwości schylać się i skubać och drobne kapelusiki dlatego czasami zostawiała mnie na łące z koszyczkiem, a sama szła do wioski po nabiał. Wracając zabierała mnie z powrotem, zazwyczaj z dużą porcją twardzioszków. Z czasem sama biegałam na tę łąkę i przynosiłam grzyby. Babcie najczęściej dusiła je, na gęsto, z dodatkiem cebuli i śmietany. Zbierać grzyby lubiłam zawsze, ale jeść je polubiłam o wiele później.
 
Zobacz przepis na pyszny krupnik z twardzioszkami

Do twardzioszków pozostał mi sentyment i jeśli tylko uda mi się je pozyskać to chętnie przygotowuję z nimi jakieś danie. Te małe, niepozorne przydróżki doskonale nadają się na sos, do duszenia lub zupę.

przydrozki, grzyby, jaki to grzyb, atlas grzybow, tanculki, tancowniczki, taneczniki, grzyby jadalne

Polędwiczka wieprzowa w sosie twardzioszkowym

czas przygotowania: 30-45 minut
składniki na 3-4 porcje:
  • 1 polędwiczka wieprzowa, ok. 500 g 
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony
  • 2 łyżki oleju roślinnego
  •  
  • 300 g twardzioszków przydrożnych  
  • 1 cebula 
  • 1 mały ząbek czosnku
  • 100-150 ml śmietanki 30%
  • 1 łyżka listków macierzanki piaskowej albo zwykłego tymianku

poledwiczki w sosie grzybowym, sos z twardzioszkami, twardzioszki przydrozne, grzyby, wieprzowina, mieso w sosie, co na obiad, domowy obiadtwardzioszki przedrozne, grzyby jadalne, grzyb, atlas grzybow, jakie to grzyby, sos z twardzioszkami, domowe obiad


Jak zrobić sos twardzioszkowy?

Twardzioszki przydrożne zbieramy z dala od dróg i zakładów przemysłowych. Do jedzenia nadają się tylko kapelusze, trzony są twarde i łykowate. Grzyby oczyściłam i opłukałam, osuszyłam. Większe sztuki pokroiłam grubo, mniejsze zostawiłam w całości.

Cebulę obrałam, pokroiłam w drobną kostkę. Czosnek posiekałam. Na dużej patelni rozpuściłam masło. Wrzuciłam cebulę i czosnek, smażyłam aż cebula się zeszkliła. Dodałam grzyby i smażyła je przez kilka minut aż puściły sok i nieco odparowały. Dosypałam macierzankę, doprawiłam do smaku solą i pieprzem.

twardzioszki przydrozne, przydrozki, grzyby jadalne, grzyby na lace, zbieram grzyby, grzybnieta, jaki to grzyb


Polędwiczki wieprzowe w sosie grzybowym

Polędwiczkę wieprzową oczyściłam z grubszych błonek, pokroiłam w skośne grube plastry. Ułożyłam je na desce między dwoma arkuszami folii spożywczej. Rozbiłam delikatnie tłuczkiem na sznycelki. Mąkę wymieszałam z 1/2 łyżeczki soli i pieprzu. W takiej mieszance obtoczyłam mięso otrzepując nadmiar.

Kawałki mięsa smażyłam na mocno rozgrzanym oleju aż zrumieniły się z obu stron. Obsmażone przekładałam do grzybów. Na patelnię, na której smażyłam grzyby, wlałam śmietankę. Doprowadziłam ją do wrzenia mieszając żeby od dna odkleiły się wszystkie przysmażone resztki mięsa. Przelałam do grzybów.

Mięso w sosie z grzybami dusiłam kilka minut żeby smaki się połączyły. Polędwiczki w sosie twardzioszkowym podałam z makaronem razowym, kiszoną marchewką. To były przepyszny obiad!

Dodatkiem do obiadu była jeszcze bardzo smaczna i chrupiąca surówka z kalafiora.

poledwiczki w sosie z twardzioszkami, mieso w sosie grzybowym, domowy obiad, co na obiad, sos grzybowy, jaki to grzyb, przydrozki, grzyby jadalne


11 komentarzy:

  1. Twardzioszków nigdy nie jadłam. A szkoda... Zazwyczaj zbieram te grzyby, które znam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też zbieram tylko te grzyby, które znam, ale warto uczyć się rozpoznawania innych gatunków. Nie trzeba och od razu jeść, ale jak się je dobrze pozna to wtedy ryzyko zatrucia jest znikome

      Usuń
  2. Uwielbiam mięsko z grzybami:) Na pewno jest pyszne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mięso bardzo lub dodatek grzybów, a to jest bardzo smaczne

      Usuń
  3. Danie wygląda bardzo smakowicie.Twardzioszków nie znam ,takie grzybki to dla mnie wszystkie tzw.psiaki dlatego właśnie ,że nie znam.Ciekawe czy z pieczarkami wyszłoby równie smacznie lub kurkami? pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zbieram i jem tylko grzyby, co do których jadalności nie mam żadnych wątpliwości więc jeśli nie znasz twardzioszków zastąp ja kurkami lub pieczarkami - myślę, że wyjdzie równie pyszne danie

      Usuń
  4. To takze grzyby mojego dziecinstwa. Znam je wlasnie pod nazwa przydrozki. Zbieralam je na lakach i miedzach z moja babcia, ktora tak jak Twoja nie bardza miala mozliwosci sie po nie schylac. Lubil je takze moj Tata, to byly grzyby takze Jego dziecinstwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. twardzioszki kiedyś były bardzo popularne, dzisiaj niewiele osób je zbiera a szkoda bo są bardzo smaczne

      Usuń
    2. widzę, żę mamy podobne wspomnienia związane z tymi grzybami :) miłe wspomnienia

      Usuń
  5. Pani Izo gratuluje z całego serca. Świetnie Pani wypadła przed kamerami i te kolczyki - bomba
    pirates of the caribbean 5

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też pamiętam te grzybki z dzieciństwa. U mnie nazywali je podróżniczkami, bo rosną przy drogach .Nie dawno znalazłem kilka i zrobiłem na nich jajecznicę była pyszna. Jeżeli ktoś jadł te grzyby to nie pomyli ich z żadnymi innymi za względu na specyficzny wspaniały zapach. Wygląd rzeczywiście jest nieciekawy.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger